Mobirise

1.4 Коло нерозуміння 

Мета. Сформувати в учнів уявлення про можливі причини конфлікту, показати, що невміння слухати та схильність робити хибні припущення можуть стати причиною непорозумінь і конфліктних ситуацій. 

Форма та методи: лекція, рольова гра, обговорення.

Матеріали: класна дошка або заготовлений постер з «колом нерозуміння».

Оріентовний час: 45 хвилин

Вступна частина.

Учитель запрошує двох бажаючих учнів з класу розіграти невеличку сценку.

Андрій: Я хочу, щоб Денис допоміг мені виконати домашнє завдання з математики. А ось він якраз іде. Х-м-м-м-м.. щось він виглядає не дуже веселим, мабуть, краще звернутися до нього іншім разом. 

Денис: Дивіться, мій друг іде. Але він не хоче зі мною говорити! Він виглядає якимось дуже гордим. Тоді теж не буду з ним розмовляти! Андрій: Він не бажає зі мною поговорити! Що він хоче цим довести? Ну що ж, не буду тоді з ним більше спілкуватися!

Основна частина.  

Учитель питає клас: чому так трапилося, що ліпші друзі посварилися?

Учні доходять висновку, що сварка трапилась через припущення, які вони зробили.


1. Учитель розповідає легенду.

Сліпі і слон 

Це було дуже давно. Жили-були старці, яких вважали мудрецями. Увесь час вони обговорювали проблеми світу та давали поради тим, хто до них звертався. На жаль, мудреці були настільки старі, що вже майже нічого не бачили. Одного прекрасного дня, коли вони йшли до свого улюбленого місця, щоб обговорити світові проблеми, зіштовхнулися зі слоном. Один старець, доторкнувшись до хобота та відчувши, що щось жирне рухається і звивається, вигукнув своїм друзям: «Рятуйтесь, це величезна змія, вона з'їсть усіх нас!». Іншій старець, який опинився біля боку слона, сказав: «Не будь дурнем, мій друже, ми просто зіткнулися із стіною, і нам, скоріше за все, доведеться її обійти». Третій почав насміхатися над своїми товаришами: «Нам буде прохолодно, тому що тепер у нас є прекрасний вентилятор». Він відчував вуха слона. Четвертий розсміявся: «Ви старієте, це ж просто шматок мотузки». Він стояв, тримаючи слона за хвіст. У цей час до них підійшла маленька дівчинка, щоб допомогти старим людям дістатися їх улюбленого місця в селі. «Чому ви торкаєтеся окремих частин тіла слона?» – запитала дитина. Старцям стало соромно. Вони пішли з дівчинкою назад у село, та більше не відчували себе такими мудрими. 

2. Учитель малює на дошці коло (або показує підготовлене раніше на постері).


                                                                                                                                               Коло нерозуміння       

3. Обговорення. 
Учитель: Нерозуміння іншої сторони є однією з причин конфлікту. Найчастіше це трапляється в результаті комбінації двох факторів - невміння слухати й припущень. Учитель пропонує класу розібрати ситуацію з Андрієм і Денисом з точки зору Кола нерозуміння. 

Заключна частина

Іноді зовнішня поведінка людей може відрізнятися від звичної. Наприклад, якщо у когось інше тіло, інша раса, стать, релігія, інший рівень освіти, культури, інший вік тощо. Тоді ми можемо зробити хибні припущення, що може призвести до непорозумінь і образ. Спілкування, при якому люди чесні та відкриті, слухають і намагаються зрозуміти точку зору іншої людини, є наріжним каменем для мирного співіснування. Воно можливо лише за умови, коли обидві сторони, які комунікують, готові спробувати це робити.


За матеріалами Inter-Agency Peace Education Programme. Skills for Constructive Living. A Collection of Stories and Poetry, Facilitator’s Manual for Community Workshops